Voor al uw voertuigtaxaties

RDW neemt CO2 waarde uit Deens register bij berekenen import-bpm

De Rijksdienst acht een klacht van een ondernemer over het afwijzen van dit register door de wegverkeersdienst gegrond.

De Rijksdienst voor het wegverkeer RDW neemt de informatie van de Deense registerautoriteit SKAT op als bron voor de CO2-waarde van importauto’s uit dat land. Dat schrijft de RDW in een brief aan een autobedrijf dat een klacht had ingediend omdat de Rijksdienst diens berekeningen op basis van het SKAT niet accepteerde.

De CO2-waarde dient als grondslag voor de bpm-berekening bij importauto’s. Als deze waarde niet op het kentekenbewijs staat, worden internationale registers zoals Eucaris geraadpleegd, of kan het CVO – het geboortebewijs van de auto – worden gebruikt. Als geen van deze bronnen beschikbaar is, gebruikt de RDW een rekenmethodiek die – aldus de RDW zelf – soms tot wel 40 procent hogere uitstootwaarden komt. En dat betekent dus dat er te veel aan bpm wordt betaald.

Gegrond

RDW ontving een klacht van een autobedrijf over het invoeren van auto’s uit Denemarken, omdat het opvragen van een COC – de internationale variant van een CVO – “in coronatijd bijna niet te doen is”. Taxateur Frank Bolsenbroek beschuldigde de RDW om dezelfde reden eerder van het belemmeren van de import: Het opvragen van een CVO kost tijd en geld, waardoor er wordt gekozen voor de rekenmethode die tot een te hoge bpm leidt.

Ook stelde de ondernemer dat het kiezen voor een eigen berekening vreemd is omdat RDW ook het Deense kentekenregister, SKAT, kan raadplegen. De klacht van de ondernemer is door RDW gegrond verklaard. “Keuringsstations kunnen niet zelf bronnen toevoegen, dat kunnen we alleen op het hoofdkantoor omdat de bronnen geverifieerd moeten worden”, meldt RDW-manager Paul Dietz aan Automotive. “Dat hebben wij gedaan en komen tot de conclusie dat het SKAT-register prima als bron kan worden gebruikt. Die zullen we daarom zelf ook toevoegen.”

Bron: Luberto van Buiten in Automotive-online.nl