Voor al uw voertuigtaxaties

Faq

Wij doen ons best alles zo duidelijk mogelijk te maken. Mocht je onverhoopt nog vragen hebben neem dan contact met ons op of bekijk de onderstaande lijst met veelgestelde vragen.

Vraag en antwoord

  • Mag je op auto’s van buiten de EU ook aangifte doen met een taxatierapport?

  • Zeker weten, maar de registratieprocedure verloopt stroever voor auto’s uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Deze voertuigen dienen klaar te zijn voor APK-goedkeuring.

  • Kan ik BPM-voordeel behalen op een schadeauto van buiten de EU?

  • Dat was vroeger zo bij schadevoertuigen uit de Verenigde Staten, maar nu niet meer. De regels zijn aangescherpt en de RDW ziet er strenger op toe. Een schadeauto van buiten de EU importeren kan enkel interessant zijn, wanneer je dit doet voor de onderdelen. Wil je er toch één importeren? Dan kun je dit beter binnen de grenzen van de EU doen.

  • Hoe bepaalt de RDW de CO2-uitstoot van een auto buiten de EU?

  • Landen buiten Europa gebruiken de CO2-uitstoot niet als gegeven, zoals wij dat doen. Dat levert problemen op als je een auto van buiten de EU wilt registeren. De RDW rekent met de maximale uitstoot, wanneer deze onbekend is. Dat zorgt voor een enorm hoge BPM.

     

    Wij raden import buiten de Europese grenzen dan ook af. Er zijn uitzonderingen, maar neem altijd een specialist in de arm en ga niet zelf pionieren. Geef ons een seintje als je het toch wilt doen, want we hebben de juiste contacten.

  • Zijn er aanpassingen nodig aan het voertuig bij import binnen de Europese Unie?

  • Meestal voldoen Europese auto’s aan de Nederlandse eisen en is dat niet nodig. Twijfel je? Neem contact met ons op.

  • Hoe kan ik het transport regelen van import binnen de Europese Unie?

  • Als Nederlander mag je niet rijden in een auto met buitenlands kenteken. Om het voertuig te importeren kun je kiezen voor transport met oplegger (1) of voor een exportkenteken (2). Kies je voor de tweede optie? Dan kun je het voertuig zelf ophalen en direct laten keuren door de RDW en de aangifte doen.

  • Hoe zit het met naheffingsaanslag?

  • De Belastingdienst kan tot vijf jaar na aangifte naheffingsaanslag opleggen. In de praktijk blijkt dit vaak binnen zes maanden te gebeuren. Ook hierbij kun je gebruik maken van de diensten van dr. Sascha Bothof. Lees meer op 123bpm.nl.

     

    Lees meer  over onze juridische ondersteuning.

     

    Check ook eens de website van de Belastingdienst.

  • Wat doe ik als de contrataxatie hoger uitvalt?

  • Accepteer het niet zomaar. Vaak adviseren we om bezwaar aan te tekenen. Onze klanten kunnen zo’n bezwaarschrift op laten stellen door dr. Sascha Bothof van 123 BPM.

  • Voert de Belastingdienst wel eens een contrataxatie uit?

  • Dat kan inderdaad voorkomen. Als dit gebeurt, krijg je binnen zes werkdagen bericht. Het is belangrijk dat het voertuig in deze periode beschikbaar is, want het kan namelijk zo zijn dat de inspecteur een second opinion aanvraagt. Dan wordt de auto opgeroepen voor een hertaxatie bij Domeinen Roerende Zaken in Soesterberg of Bleiswijk.

  • Welke documenten zijn nodig bij BMP-aangifte?

  • Bij elke aangifte – ongeacht de methode – zijn deze documenten vereist:

    -  Het formulier voor de BPM-aangifte

    -  Het formulier van de BPM-berekening

    -  Een kopie van machtiging, wanneer je voor iemand anders aangifte doet

     

    Aanvullend voor BPM aangifte aan de hand van een koerslijst:

    -  Het afschrift van de koerslijst

     

    Aanvullend voor BPM aangifte met een taxatierapport:

    -  Het taxatierapport

    -  Een kopie van de inkoopfactuur

  • Hoe verloopt een BPM-aangifte?

  • Stap 1: plan een afspraak bij de RDW en laat het voertuig identificeren of keuren. Je kunt een afspraak maken bij een RDW-keuringsstation in de buurt.

     

    Stap 2: na deze identificatie of keuring ontvang je een formulier voor de aangifte van de RDW. Dit stuur je met de BPM-berekening op via de post of laat beide documenten in de aangiftezuil van de Belastingdienst op het keuringsstation achter.

     

    Stap 3: binnen een aantal dagen krijg je een betaalbericht, zodat je de BPM kunt voldoen. Daarmee bereik je een ‘fiscaal akkoord’ en wordt het kentekenbewijs afgegeven door de RDW.

     

    Stap 4: het enige dat nog rest, is het maken van een kentekenplaat.

  • Hoe lang is een Youngtimer-taxatierapport geldig?

  • Dat verschilt per verzekeringsmaatschappij. Over het algemeen is de geldigheidsduur twee of drie jaar. Het is uiteraard wijs om dat bij jouw verzekeraar te checken.

  • Hoe wordt de waarde bepaald bij een WEV-taxatie?

  • We bepalen de waarde aan de hand van de koerslijsten. Exclusiviteit, courantheid en kilometerstand tellen ook mee. Daarnaast fotograferen we elke kras of deuk, want ook deze beschadigingen zijn van invloed.

  • Wat betekent WEV precies?

  • De afkorting staat voor Waarde in het Economisch verkeer. Anders gezegd: welke fiscale waarde heeft de auto.

  • Hoeveel scheelt het als ik de aangifte doe met een taxatierapport?

  • Daar hebben we geen pasklaar antwoord op. We kunnen wel een hele goede schatting maken als je het formulier invult. Je krijgt dan snel een antwoord van ons.

  • Is een taxatierapport ook interessant bij jonge én oude auto’s?

  • Een taxatierapport is vrijwel altijd zinvol als de fiscale restwaarde hoger is dan de werkelijke waarde. Goed om te weten: des te ouder de auto, des te belangrijker het aspect schade is.

  • Is een taxatierapport ook interessant bij lichte schade, zoals krassen en deuken?

  • Absoluut, want kleine schades kunnen de waarde van jouw auto flink beïnvloeden. Over het algemeen denkt men dat een taxatierapport enkel interessant is als het voertuig total loss verklaard is. Niets is minder waar.

  • Hoe werkt de BPM-aangifte op basis van een taxatierapport?

  • We bepalen de werkelijke waarde van jouw voertuig door rekening te houden met alle kenmerken en beschadigingen. Gedetailleerd en deskundig.

  • Wat is belangrijk bij aangifte op basis van een koerslijst?

  • Het vergelijken van verschillende koerslijsten. Wij werken met Autotelex, EuroTax én Xray, zodat we de juiste keuze kunnen maken.

  • Hoe gaat de aangifte via de afschrijvingstabel van de Belastingdienst in z’n werk?

  • De Belastingsdienst heeft een forfaitaire tabel opgesteld. Hierin rekenen zij met vaste percentages van afschrijving, ongeacht de staat – en dus de werkelijke waarde – van het voertuig. Dat maakt het voor oudere auto’s in veel gevallen interessant.

  • Geen schade, maar wel veel kilometers op de teller. Wat te doen?

  • Laat ons een calculatie maken, want het is vaak zo dat de afschrijvingstabel niet de meest gunstige methode is. Koerslijstaangifte of zelfs taxatie kan voordeliger zijn. Elk voertuig is namelijk anders. Vul het online formulier in, zodat we de meest gunstige methode kunnen bepalen.

  • Wanneer ben je erkend taxateur?

  • Zodra je gecertificeerd bent – dat zijn we – en aan de criteria van de Federatie Taxateurs Makelaars Veilinghouders in roerende zaken (TMV) voldoet. Dat doen we.

  • Kunnen jullie taxeren op afstand?

  • Nee, dat gaat niet. Op basis van foto’s kunnen we geen goed oordeel vellen. We bekijken de auto’s met eigen ogen, zodat jij het beste geholpen wordt. We vinden het bovendien fijn om je te ontmoeten.

  • Kunnen jullie de beste wijze van afdracht vooraf bepalen?

  • Jazeker. We weten van de hoed en de rand en het is ons doel om de aangifte op de meest voordelige manier te doen. Om jou te kunnen adviseren, hebben we wel wat informatie over het voertuig van je nodig. Laat deze gegevens hier achter en dan kiezen we de beste methode.